Tags

1.Mulailah dengan menggunakan pita pengukur anda dan tuliskan pengukuran awal anda. Ukur lingkar pinggang, dada, pinggul, paha dan lengan. Tulis pengukuran  berat badan anda ke dalam log – yang boleh dilakukan pada selembar kertas atau komputer anda.
2.Mencari atau memuat baru “sebelum” gambar. Sangat penting untuk memiliki catatan tentang apa yang ingin anda tukar. Timbang diri anda dan catitkan berat awal anda. Tulis alasan mengapa anda merasa perlu menurunkan berat badan. Adakah doktor anda mengesyorkan hal ini kerana alasan kesihatan? Adakah anda ingin memiliki lebih banyak tenaga atau cukup sihat untuk menyertai sukan tertentu? Apa pun alasannya, pastikan mereka adalah anda sendiri dan bukan kerana anda tidak memenuhi syarat untuk standard orang lain  .
3.Mulailah bersenam.  Jika anda berada pada tahap mula, cuba cabar diri untuk pergi lima minit lagi waktu selepasnya.
4.Minum air.  Setiap kali anda minum air ingatkan diri sendiri bahawa anda lebih dekat untuk mencapai matlamat penurunan berat badan anda.
5.Makan. Anda perlukan bahan bakar tubuh anda untuk  membakar kalori pada tahap maksimum. Tapi bukannya beberapa kali makan besar, cubalah 5-7 makanan kecil sepanjang hari.
6.Setiap minggu buat pengukuran dan timbangan . Jangan berkecil hati jika anda kecewa dengan keputusanya!  Pembangunan otot memerlukan masa dan merupakan kunci untuk metabolisme yang lebih baik. Semakin cepat metabolisme anda, semakin banyak lemak yang akan dibakar.
7.Setelah anda berjaya mencapai matlamat, update  gambar dan letakkannya di suatu tempat istimewa di rumah anda. Anda adalah yang sama di sebelah imej “sebelumnya” .